Posłuchaj ->
Incoterms (International Commercial Terms) to międzynarodowe zasady określające odpowiedzialność sprzedających i kupujących w transakcjach handlowych. Zasady te są powszechnie stosowane w transporcie międzynarodowym towarów, pomagając ustalić, kto ponosi koszty, ryzyko i odpowiedzialność za dostarczenie towaru. Incoterms są ustanawiane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC) i regularnie aktualizowane, aby odzwierciedlały zmieniające się warunki handlu.
W artykule omówimy 11 głównych warunków Incoterms 2020, które są obecnie w obiegu, oraz ich znaczenie w transakcjach e-commerce i międzynarodowym handlu.
EXW oznacza, że sprzedawca spełnia swoje zobowiązanie w momencie, gdy towar zostaje udostępniony kupującemu w swoim zakładzie (np. fabryce, magazynie). Kupujący jest odpowiedzialny za wszelkie koszty i ryzyko związane z transportem towaru od miejsca dostawy do miejsca przeznaczenia.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: dostarcza towar do wyznaczonego miejsca (np. magazynu).
Kupujący: ponosi wszystkie koszty transportu, ubezpieczenia, odprawy celnej i ryzyko związane z transportem.
W przypadku FCA sprzedawca dostarcza towar do przewoźnika wyznaczonego przez kupującego. Może to być miejsce wskazane przez kupującego lub ustalone wcześniej. Sprzedawca odpowiada za załadunek towaru na środek transportu, jednak dalszy transport jest już odpowiedzialnością kupującego.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: odpowiada za transport towaru do wyznaczonego miejsca i załadunek na środek transportu.
Kupujący: ponosi koszty transportu i ryzyko od momentu dostarczenia towaru do przewoźnika.
Sprzedawca płaci za transport towaru do ustalonego miejsca, ale ryzyko związane z utratą lub uszkodzeniem towaru przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: ponosi koszty transportu do wskazanego miejsca.
Kupujący: ponosi ryzyko od momentu przekazania towaru przewoźnikowi, mimo że koszty transportu pokrywa sprzedawca.
Jest to podobne do CPT, z tą różnicą, że sprzedawca ponosi również koszty ubezpieczenia towaru na czas transportu. Ryzyko przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: płaci za transport i ubezpieczenie do wyznaczonego miejsca.
Kupujący: ponosi ryzyko związane z towarem po przekazaniu go przewoźnikowi.
Sprzedawca dostarcza towar do określonego miejsca w kraju przeznaczenia, a kupujący ponosi odpowiedzialność za odprawę celną i opłaty importowe. Ryzyko przechodzi na kupującego w momencie dostarczenia towaru do wskazanego miejsca.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: dostarcza towar do wskazanego miejsca.
Kupujący: ponosi ryzyko związane z odprawą celną i kosztami importu.
DPU to jeden z nowszych warunków, w którym sprzedawca dostarcza towar do ustalonego miejsca, po czym go rozładowuje. Ryzyko i odpowiedzialność przechodzą na kupującego dopiero po rozładowaniu towaru.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: dostarcza towar i rozładowuje go w ustalonym miejscu.
Kupujący: ponosi odpowiedzialność za dalszy transport i import.
Sprzedawca ponosi wszystkie koszty związane z transportem towaru, w tym również opłaty celne i podatki importowe. Ryzyko przechodzi na kupującego dopiero po dostarczeniu towaru do miejsca przeznaczenia.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: ponosi wszystkie koszty transportu, ubezpieczenia, cła i podatki.
Kupujący: odbiera towar po dostarczeniu.
W przypadku FAS sprzedawca dostarcza towar obok statku w porcie załadunku. Odpowiedzialność za transport i ryzyko przechodzi na kupującego, gdy towar znajduje się obok statku.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: dostarcza towar obok statku.
Kupujący: ponosi koszty transportu i ryzyko od momentu dostarczenia towaru obok statku.
Sprzedawca dostarcza towar na pokład statku w porcie załadunku. Od tego momentu odpowiedzialność za transport i ryzyko przechodzi na kupującego.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: dostarcza towar na pokład statku.
Kupujący: ponosi koszty transportu i ryzyko od momentu dostarczenia na pokład.
Sprzedawca ponosi koszty transportu towaru do portu docelowego, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: płaci za transport do portu przeznaczenia.
Kupujący: ponosi ryzyko od momentu załadunku na statek.
Sprzedawca ponosi koszty transportu, frachtu i ubezpieczenia towaru do portu przeznaczenia. Ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.
Odpowiedzialność:
Sprzedawca: płaci za transport, ubezpieczenie i fracht.
Kupujący: ponosi ryzyko po załadunku na statek.
Wybór odpowiedniego warunku Incoterms zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj towaru, lokalizacja stron umowy, czy stopień zaawansowania logistycznego. Ważne jest, aby obie strony dokładnie zrozumiały swoje obowiązki i odpowiedzialności w celu uniknięcia sporów oraz problemów w trakcie realizacji transakcji międzynarodowych.
Zobacz inne porównania usług dla
e-commerce: